Mat som solbeskyttelse

surfing-magazine-swisuit-issue-shot-by-jason-lee-parry-8

Visste du at man faktisk kan beskytte huden fra solskader ved hjelp av mat?

Enkelte matvarer kan bidra til å øke ditt naturlige forsvar mot solen. Her er de beste ingrediensene for å unngå solbrenthet.

Fet fisk
Ansjos, makrell og laks er fisk som har anti-inflammatoriske egenskaper på grunn av det høye innholdet med omega 3. Ifølge forskning kan omega 3 forbindelser bidra til å beskytte cellene mot frie radikaler forårsaket av solen. Resultatene tyder også på at å øke inntaket av omega 3, kan bidra til å øke tiden det tar å bli brent.

Tomater, rød paprika og søtpoteter
Røde grønnsaker som tomater og paprika har vist seg å beskytte mot irritasjon og rødhet i huden. Betakaroten som finnes i røde og oransje ferske råvarer, har også vært knyttet til reduserte reaksjoner på solbrenthet. Skjær opp litt paprika eller gulrot, så har du god og sunn snacks til solingen.

Friske urter og grønt
Urter kan være små, men de inneholder masse antioksidanter som kan hjelpe å beskytte huden. Persille, basilikum og spinat er gode eksempler på det. Det vil gjøre huden mer forberedt på å tåle den sterke solen.

Wet whole tomatos arranged at the market

Cruciferous grønnsaker
Brokkoli og blomkål er kanskje den mest kjente sorten, men hele denne familien av grønnsaker har blitt knyttet til forebygging av hudkreft.
De har svært høyt innhold av essensielle antioksidanter, som gjør at det passer perfekt å spise mer av på sommeren.

studded-hearts-mood-board-inspiration-amber-mozo

Grønn te
Korte intense perioder med sol, kan føre til blemmer og smertefull solbrenthet. Det kan også øke sjansene for å utvikle melanom, som er en dødelig form for hudkreft. En stuide har vist at folk som drikker en kopp grønn te hver dag har en lavere forekomst av føflekkreft. Det er utrolig viktig å holde seg hydrert i solen, så hvorfor ikke prøve en kopp med kald grønn te, eller blande det inn i din favoritt sommerdrink?

green-tea



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>